Pismenost je u užem smislu sposobnost čitanja i pisanja. Vještine su to koje danas posjeduje svaka mlada osoba u RH. Pismenost je luksuz koji se uživa bez da smo često svjesni istoga. Osnovna škola je u RH obavezan stupanj obrazovanja što pokazuje kako su mladi u Hrvatskoj zasigurno obrazovni po pitanju osnovne pismenosti. Međutim s vremenom i pismenost mijenja oblika i širi nove smjerove kao što su financijska, medijska, politička i mnoge druge.
PISMENOST MLADIH
Zadržimo se na osnovnom pojmu pismenosti i to kod mladih. Kao što je gore navedeno mladima su osnovne stavke pismenosti, čitanje i pisanje, osigurani u osnovnoškolskom obrazovanju koje je obavezno. Ipak pismenost danas označava više od samog čitanja i pisanja. U to se ubrajaju na primjer i osnovne matematičke operacije. U pismenost bi se mogle ubrojiti i još neke vještine čiji su temelj čitanje i pisanje. Iz toga možemo zaključiti kako se za provjeru kod pismenosti kod mladih ipak treba uložiti nešto više truda od provjere čitanja i pisanja koje su već gotovo stoljeće svima vještine koje se podrazumijevaju.
Pitanje koje proizlazi iz tog zaključka je što to vlada čini kako bi se provjerila pismenost mladih? Odličan odgovor na to pitanje je primjer istraživanja PISA. PISA je kratica za Programme for International Student Assessment. Najveće je svjetsko istraživanje u obrazovanju koje je krajem 90-ih godina prošlog stoljeća Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) pokrenula s ciljem prikupljanja međunarodno usporedivih podataka o znanju i kompetencijama petnaestogodišnjih učenika. PISA istraživanjem nastoji se ispitati koliko su mladi pripremljeni za potpuno i aktivno sudjelovanje u društvu te se pokušava dati odgovor na sljedeća pitanja:
- Koliko dobro škola priprema učenike za život?
- Jesu li učenici sposobni analizirati, logički zaključivati, i djelotvorno komunicirati svoje ideje?
- Jesu li sposobni učiti i stjecati nove vještine tijekom cijeloga života?
- Hoće li se snaći u novim poslovima i novim okruženjima?
- Hoće li znati rješavati probleme s kojima se nikada nisu susreli?
- Osigurava li obrazovni sustav jednake uvjete za sve učenike?
PISA istraživanje održava se svako 3 godine, a Hrvatska je sudjelovala u svim ciklusima od 2006. do danas. Kroz PISA istraživanje učenike se testira o prirodoslovnoj, matematičkoj i čitateljskoj pismenosti. Rezultati se detaljno analiziraju te se na razini svih članova iz Europe raspravlja o potrebnim promjenama u obrazovnim sustavima.
JE LI PISA DOVOLJNA?
Činjenica je kako se razina pismenosti u Hrvatskoj neprestano podiže, a ukoliko želite ispitati PISU kao ispravan način testiranja pismenosti i kvalitetne sposobnosti primjene iste u životu okušajte se u prijašnjim ispitima PISE. Možete ih pronaći na linku: https://pisa.ncvvo.hr/sto-je-pisa/ .
Ovaj projekt provodi se uz sredstva Ministarstva znanosti i obrazovanja!
Sadržaj objave u isključivoj je odgovornosti Korisnika i ni pod kojim se uvjetima ne može smatrati kao odraz stajališta Ministarstva znanosti i obrazovanja.